θα σκεφτόσουν ποτέ να αντικαταστήσεις τα θρησκευτικά με την ηθική;

ΥΓ. υπάρχουν στ’ αλήθεια καθολικές αξίες;

(συγγνώμη Μανώλη)

Advertisements
Σχόλια
  1. Ο/Η coerdia λέει:

    Aufheber καλημέρα, η αδερφή μου έλεγε παλιά ότι τα θρησκευτικά δεν θα έπρεπε να διδάσκονται στα σχολεία γιατί τα παιδιά τα ταυτίζουν με την επιβολή. Ήθελα να πω επίσης ότι η αντιπαράθεση δόγματος και ηθικής δεν υπάρχει ακριβώς ως αντιπαράθεση πάντα (αν αυτό εννοείς βέβαια γιατί δεν είμαι σίγουρη ότι κατάλαβα καλά), όπως έλεγε ο Ματσούκας και η φιλοσοφία παράγει δόγματα. Τα θρησκευτικά ως μάθημα έχουν μεγάλο εύρος εξάλλου, έχουν και πολλά πρακτικά πράγματα μέσα, ιστόρια κτλ αλλά νομίζω κάτι άλλο θέλεις να πεις. Επίσης πρέπει εδώ να πω ότι διαβάζοντας την ανάρτηση θυμήθηκα την πρωτοχρονιά που είδαμε την ταινία το νόημα της ζωής που πρόβαλε η ΕΡΤ, αντί για τίποτα Mouline Rouge, καλά να πάθετε θα μου πεις να βλέπετε TV. Ρωτώ λοιπόν κι εγώ στο πνεύμα,πιστεύω, του νέου έτους, να το σκεφτόμασταν ευχαρίστως αλλά γιατί, για ποιό λόγο δηλαδή θα έπρεπε να σκεφτούμε κάτι τέτοιο αυτή τη στιγμή σε αυτόν τον τόπο; και για να μην κάνω το μαντείο των Δελφών και απαντάω σε ερώτηση με ερώτηση που έλεγε και η αείμνηστη πλέον θεία μου, πολύ φοβάμαι ότι οι ανάγκες που θα μας έκαναν να αντικαταστήσουμε τη θεολογία με την φιλοσοφία δεν θα θεραπευτούν. Ιδίως αν μια ανάγκη είναι η εμμονή με την ειρήνη και την προάσπισή της σε μια εποχή που οι πόλεμοι γίνονται για το δολλάριο κλπ κι όχι για κάποια πίστη, αφού τόσο άνθρωποι όσο και τα πιστεύω τους και τα έθιμά τους πετιούνται με χαρά στον κάλαθο.Εξἀλλου υπήρξε και το κακό παιδί ο Ροβεσπιέρος. Καλημέρα και καλή χρονιά λοιπόν!

    • Ο/Η aufheber λέει:

      καλή χρονιά βεβαίως.

      το δίλημμα – όπως τα περισσότερα – ήταν προβοκατόρικο (Ροβεσπιέρος) / εξάλλου μια νέα κοσμική θρησκεία δεν θα προσέφερε σήμερα πολλά (υπάρχει ήδη και λέγεται καπιταλισμός) / ούτε καν γκιλοτίνες (υπάρχουν ήδη και λέγονται κόφτες – πολλοί και διάφοροι που θα έλεγε και ο Πετρόπουλος) / σκεφτόμουν μάλλον την απόρριψη της κατήχησης και του δόγματος με αιχμή την αμφιβολία και τη δυσκολία που ενέχει κάθε στοχασμός / φυσικά δεν υπάρχει λόγος για να επικαλεστώ / μπορώ να σκεφτώ και να απαριθμήσω πολλά / αλλά δεν έχω λόγους / θα επικαλεστώ όμως μια αυθεντία και θα μιλήσω για τη χρησιμότητα του άχρηστου – κυριολεκτικά και μεταφορικά / όσο για την ειρήνη – ειλικρινά δεν ξέρω: βλέπεις βρίσκω νόημα στον Ηράκλειτο (αν και μπορώ πια να δω τι συνεπάγεται ο πόλεμος στην παιδική σκέψη) / απλά μου φάνηκε ενδιαφέρουσα μια προσέγγιση όπου στη θέση της διδασκαλίας θα υπάρχει η διερεύνηση και ο στοχασμός (η αναζήτηση λόγων / αιτιών κτλ.) / φυσικά δεν γνωρίζω τη θεραπεία / ούτε όμως και την ασθένεια – πέρα από τους ασθενείς (αλλά ούτε και η ιατρική αναλογία με βοηθάει εδώ) / αλήθεια δεν ξέρω…

      την καλησπέρα μου

  2. Ο/Η coerdia λέει:

    Επειδή για διάφορους λόγους αυτό ήταν ένα από τα κεντρικά προβλήματα που αντιμετώπισα (που λέει ο λόγος) στη ζωή μου ήθελα να πω ότι δεν θεωρώ ότι ωφελεί η αντιπαράθεση ή η αντικατάσταση του ενός μαθήματος από το άλλο. Και το ξέρω ότι είναι προβοκατόρικο ερώτημα αλλά δεν είσαι εσύ ο πράκτορας, είναι άλλοι, αν με καταλαβαίνεις (συνομωσιολογικό Σάββατο:).Κάνεις φυσικά πολύ καλά που ζητάς την προαγωγή του στοχασμού, αλλά η θρησκεία (κι όταν λέω θρησκεία εννοώ οποιαδήποτε θρησκεία) δεν είναι κάτι που εμποδίζει τη σκέψη σώνει και ντε, όπως βλέπεις από την ίδια την ιστορία της φιλοσοφίας μετρώντας π.χ, άθρησκους και πιστούς φιλοσόφους. Το ίδιο και η διδασκαλία, το σύγχρονο σχολείο είναι βασανιστικό αλλά δεν φταίει η ίδια πχ η δασκαλοκεντρική προσέγγιση ή τα εφτά κακά της μοίρας δασκάλων και μαθητών με τα οποία μας βασανίζουν στο μάθημα των παιδαγωγικών νομίζω. Φταίει περισσότερο π.χ. το ό,τι το σχολείο είναι δεμένο με την παραγωγή, ίσως. Δεν επιμένω βέβαια στα θέματα του σχολείου γιατί εγώ ποτέ δεν τα κατάφερα να διδάξω. Προφανώς είναι απείρως πολυπλοκότερα τα φαινόμενα. Επίσης, δεν το λέω υποτιμητικά για την εμμονή με την ειρήνη, την έχω κι εγώ. Αλλά δεν πιστεύω ότι με την καταπίεση του θρησκευτικού αισθήματος πετυχαίνει κανείς τίποτα, ίσα ίσα το αντίθετο μάλλον. Συγγνώμη αν έγινα κουραστική.Το βιβλίο που λες θα το αναζητήσω πάντως και σε ευχαριστώ Aufheber, καλημέρα και να είστε καλά.

  3. Ο/Η aufheber λέει:

    καλημέρα,

    το πρόβλημα φαίνεται πως είναι ότι το σχολείο είναι στη διαρκή σκιά της κοινωνικής πρακτικής (όχι απλά της παραγωγής) / εννοώ – για να απλοποιήσω – ότι έχεις πολλούς ανθρώπους που λ.χ. καπνίζουν και συμβουλεύουν και μιλούν για το λάθος του καπνίσματος κτλ. (αυτό το πολύ γενικό σχήμα – διδακτισμός – μπορείς να το εφαρμόσεις παντού: Ας πούμε, φωνάζει ‘ησυχία’ ή λέει ‘σκασμός’ για να διαβάσει ένα κείμενο για την ειρήνη) / ούτως ή άλλως, για να μην αδικήσω κανέναν (πράγμα μάλλον δύσκολο) είμαι καχύποπτος απέναντι στο ‘σχολείο’ / δύο πράγματα κράτησα και προσπαθώ να κρατώ: κάνε τον άλλον να θέλει να γίνει παράδειγμα ή να είσαι εσύ αυτό το παράδειγμα και προσπάθησε να μην κάνεις μεγάλο κακό / τώρα θα μου πεις: τι το καλό ή πώς είναι ένα παράδειγμα; / έχεις δίκιο: ιδέα δεν έχω…

    ΥΓ. το βιβλίο είναι μια ρομαντική απολογία για τις ανθρωπιστικές επιστήμες (Ordino Nuccio, Η χρησιμότητα του άχρηστου, εκδ. Άγρα)

    την καλημέρα μου

  4. Ο/Η aufheber λέει:

    ίσως θα έπρεπε να είχα γράψει: δόγμα ενάντια στην ηθική (ο δογματισμός – από όπου – μοιάζει ανήθικος) / και; / είναι κι αυτό δόγμα;

    ίσως καλύτερα να σωπάσω…

  5. Ο/Η coerdia λέει:

    Δεν είμαι μηδενιστής,πιστεύω στην παρακμή των αξιών που έλεγε κι ο Κραπ:)
    Καλησπέρα Aufheber
    .

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s